Lesgeven, ongelukjes en koeienpoep - Reisverslag uit Samsaman Kaja, Indonesië van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu Lesgeven, ongelukjes en koeienpoep - Reisverslag uit Samsaman Kaja, Indonesië van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu

Lesgeven, ongelukjes en koeienpoep

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Maart 2015 | Indonesië, Samsaman Kaja

Hoi hoi! Het internet is zeer langzaam vandaar dat ik niet eerder een reisverslag heb kunnen plaatsen. Ik excuseervme bij deze alvast voor de hoeveelheid typfouten, typen op een tablet gaat niet geheel vlekkeloos.

Er is zoveel gebeurd dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Ik was gebleven bij dat ik een scooter zou gaan huren en dat ik voor het eerst zou gaan lesgeven. Ik heb met Heine afgesproken dat we ieder onze eigen groepen hebben. Er zijn namelijk vier groepen: A, B, C en D, A is de jongste groep met de minste ervaring met Engels en C en D zijn de pubers en die zijn verdeeld in jongens en meisjes. Ik heb groep A en D de meisjes. Groep A krijgt op maandag en donderdag les en D op dinsdag en vrijdag. Ze krijgen les van 14.00 tot 16.00, omdat ze 's ochtends les krijgen op een reguliere school. Deze school is extra en elk kind heeft een sponsor die mogelijk maakt dat ze extra Engels krijgen aangeboden. Maar misschien heb ik dit al verteld. In ieder geval de kleintjes zijn schatjes en het is een kunst om ze duidelijk te maken wat je met ze wilt gaan doen. Maar het is het makkelijkst om te vragen of een van de kinderen je wilt helpen en dat je het samen voordoet voor de rest van de klas, of ik dor het zelf voor en veel uittekenen.
Afegelopen week heb ik aandacht besteed aan de lichaamsdelen en de vijf zintuigen. Ik heb ze de zintuigen echt laten laten ervaren en door verschillende proefjes met de zintuigen te doen en het ze te laten uit tekenen met de woorden erbij en daar horen de desbetreffende lichaamsdelen natuurlijk ook bij. Gisteren hebben we het zo leuk gehad, ik heb ze dlkaars lichaam laten omtrekken en toen hebben we bij alle lichaamsdelen de juiste namen erbij te schrijven. En om het nog extra te verwerken kan het liedje hoofd, schouders, knie en teen niet ontbreken.
Bij de pubers ben ik voornamelijk nog aan het uitzoeken wat ze al wel en niet hebben geleerd. Maar om daar een beetje achter te komen heb ik ze zichzelf laten voorstellen op papier en in een gesprekje en ik probeer vanuit daar verder te gaan. Maar heb het heel erg naar mijn zin.
Woensdag en het weekend zijn we dus vrij. Woensdag zijn we op de scooter naar Pittaya Beach gegaan en ja hoor eerste scooter ongeluk heb ik in de pocket. Hahaha ben nog heel hoor, maar heb het maken van een grote bocht nog niet onder de knie, dus ik reed zo van de weg af, inmiddels zie je er niks meer van. Ook ben ik mijn sleutel al verloren en heb ik inmiddels al weer een nieuwe sleutel. Dus tot dusver nog niet veel geluk met de scooter.
Afgelopen weekend hebben we voornamelijk rustig aan gedaan en hebben we lekker gerelaxt bij het zwembad en zijn we naar Tabenan gegaan om geld te halen.

Naast dat gisteren heel gezellig was met de leerlingen maakte Heine mijn dag compleet en onbreekbaar. We gingen met Ketut naar de rijstvelden en onderweg kwamen we langs koeien. Hahaha kan mijn lachen nu al niet inhouden. Heine wilde met de koe op de foto, en in zijn haast om bij de koe weg te komen stapt hij in de bak met stront. Hij viel er helemaal in en zat onder de koeienstront. Ketut en ik konden niet meef stoppen met lachen. Heine liep weer terug naar huis in zijn boxer om te douchen. Na deze grappige ontbreking zijn we alsnog naar dd rijstvelden gegaan en hebben daarna thee gedronken bij Ketut en Maden thuis.

Verder heb ik ook offeringen gemaakt voor de offers die ze maken. Ze hebben maar een god, maar ketut legde uit dat deze god op elke plaats een andere functie heeft en dus een andere naam dn verschijningsvorm.
Verder kom ik steeds meer te weten over ketut en maden en kan ik goed met ze praten en lachen. Ketut herinnert zich jou nog, Caroline. Ook leer ik steeds meer over de gebruiken hier en de taal.
We hebben trouwens een gewone douche, stromend water en een wc, en ik heb zelfs mijn was gedaan in een wasmachine! Maar natuurlijk denken ze ook hier in Bali dat we niet kunnen schoonmaken en koken.

Donderdag is er een grote ceremonie voor Nyepie, nieuwjaar, op het strand. Dan moeten we traditionele kleding aan. En daarna ischet 24 uur helemaal stil en geen eten en drinken!

Ik kan helaas geen foto'sfoto's plaatsen, het internet is te traag. Dit was het weer, tot het volgende verslag!

  • 17 Maart 2015 - 18:06

    Jacqueline Dekkers Los:

    Hoi Sanne
    Wat een leuk en beeldend verslag!
    Ik ruik hier bijna de koeienpoep.
    Veel plezier met lesgeven en probeer ze ook maar een Nederlands liedje te leren zingen.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag.

  • 18 Maart 2015 - 12:36

    Amanda:

    Meis, wat heb je al veel gedaan en meegemaakt.. Heerlijk! Genietse daar!! :) xxx

  • 21 Maart 2015 - 21:32

    Wilma:

    Hoi Sanne, leuk om te lezen. Gelukkig viel het ongeluk nog een beetje mee. Fijn trouwens dat je een wasmachine ter beschikking hebt. De Herbergier is daar wel erg ver weg voor

  • 23 Maart 2015 - 11:33

    Marinka Kuijpers:

    Ha Sanne
    Stoer, meis.
    Mooie ervaring.
    Kus, Marinka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Ik ben al vier maanden vrijwilligerswerk wezen doen in Ghana in een weeshuis samen met Jitske. Nu vertrek ik voor 5,5 maanden naar Zuid Oost Azië. Ik begin met les geven op een schooltje op Bali, in Samsaman. Daarna trek ik verder door Zuid Oost Azië.

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 26517

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Reis door Zuid Oost Azie

14 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Een weeshuis ergens in Ghana

Landen bezocht: