Nyepi en nieuwe vrienden - Reisverslag uit Samsaman Kaja, Indonesië van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu Nyepi en nieuwe vrienden - Reisverslag uit Samsaman Kaja, Indonesië van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu

Nyepi en nieuwe vrienden

Door: Sanne de leukste

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 Maart 2015 | Indonesië, Samsaman Kaja

De vorige keer dat ik schreef was vlak voor Nyepi. Wat is Nyepi? Nyepi is het Hindoestaanse nieuwjaar, maar het wordt alleen gevierd door de Balinese Hindoes. maar hier ga ik straks uitgebreid op in.
Voor het lesgeven betekende het in ieder geval dat ik een lesweek had van maar twee dagen, maandag en dinsdag. Woensdag zijn we altijd vrij en donderdag en vrijdag waren we vrij in verband met grote ceremonies.

Woensdag waren ik en Heine uitgenodigd door Angus op de koffie. Angus is een Engels leraar, die ook les heeft gegeven op het schooltje waar ik les geef. Hij wilde ons de school laten zien waar hij nu Engels geeft. Na de koffie gingen we daar dus met Angus heen en toen kwamen we voor nogal een verrassing te staan. We hebben ons netjes voorgesteld aan de klas en toen vroeg Angus opeens of wij de les van hem wilde overnemen en wilde verzorgen. Want volgens hem was ons Engels veel beter dan dat van hem. Ik was blanco en had geen idee wat de kinderen al hadden geleerd dus ik kon niet zo even 1, 2, 3 een lesje improviseren. Ik ben achter in de klas gaan zitten met Angus en heb de boeken waar de leerlingen uit leren bekeken, om te zien wat ze al wisten en wat ze allemaal leren. Heine heeft wel een goede improvisatie gegeven. Maar ik vond het jammer dat we niet hebben gezien hoe Angus de les verzorgt, want dan kom je veel meer te weten over het onderwijssysteem in Bali. Maar ik denk dat hij te verlegen was om dat te laten zien, omdat hij ons beter vindt. Alhoewel ik vind dat zijn Engels best goed is. Nou goed, na een half uur hadden we het wel gezien, aangezien we hier niet op waren voorbereid en Angus ons voor zijn karretje wilde spannen. Het heeft in ieder geval wel weer een hilarisch moment opgeleverd en het was leuk om een kijkje te mogen nemen op een reguliere school.

Donderdag was de dag van de grote ceremonie voor Nyepi. Ik en Heine mochten allebei mee. Ketut heeft speciaal toestemming gevraagd aan de priester of we mee mochten. Ik mocht traditionele kleding lenen van Ketut, Heine is te groot, dus die moest het kopen. Voor een vrouw bestaat de kleding uit een Sarong, een Kabaya en het wordt afgemaakt met een mooie sjaal om je middel. En ja ik had me zelfs opgemaakt voor deze ceremonie. Heine is uiteindelijk niet meegegaan, hij had geen tijd. Maar dat mocht voor mij de pret zeker niet bederven.
Allereerst ging ik met Ketut, Maden en Julie (dochter) naar de tempel in het dorp. In het midden stond een tafel vol met grote offeringen. Naast de tempel stond een soort toren, waar twee mannen sloegen op bamboe in hetzelfde ritme als bim, bam, bim, bam. Toen we de tempel binnen kwamen werden we eerst een soort van gezegend met heilig water. Het heilige water werd drie keer op mijn hoofd getikt met alang-alang, speciaal gras, daarna moest ik het water drie keer drinken en vervolgens moest ik de rijst, wat om het heilige water lag, op mijn voorhoofd en op mijn borst plakken. De rijst op je voorhoofd staat symbool voor de geest en de rijst op de borst staat symbool voor het gevoel. De zegening is om je zelf van binnen te reinigen. Nadat iedereen de offeringen op de tafel had gezet en iedereen van binnen was gereinigd, ging iedereen op de grond zitten en werd er wierook aangestoken voor het bidden. Ik kreeg ook een wierook stokje op mijn schoot. Tijdens het bidden heb je je handen tegen elkaar en ter hoogte van je voorhoofd, je hoort een belletje dat het bidden start en een belletje als het is afgelopen. Als het is afgelopen doe je je handen weer voor je borst, en natuurlijk waren mijn ogen gesloten. We hebben vij keer gebeden. De eerste keer wordt er gebeden om je zelf weer te reinigen van binnen. De tweede keer werd er gebeden met een witte bloem tussen de handen en werd er gebeden om te bedanken voor de zon, de Dewa (god) Surya (zon), dat het ook zo mag schijnen in het volgende leven. De derde keer werd er gebeden met verschillende kleuren bloemetjes, naar Vishnu de Dewa van de bescherming. De vierde keer werd er met bloem gebeden voor alle goden rondom de tempel. En de vijfde keer zonder bloem is om alvast te bedanken dat we worden gezegend met het heilige water. Daarna werd ik dus weer gezegend om mezelf weer van binnen te reinigen en toen hebben we nog een keer gebeden zonder bloem dat de god ons beschermd op onze reis. In dat geval was dat de reis naar het strand. Pfiew dat is erg veel bidden. Toen ik er aan mee deed had ik nog geen idee waarvoor ik eigenlijk aan het bidden was, ik deed maar wat.
Goed de reis naar het strand. Iedereen uit het dorp zat of in de auto, of een pick-up truck, of op de scooter. Wij reden achter de truck met de muziek, veel bellen, deksels en een gong. de hele stoet werd begeleid door mannen uit het dorp in een speciaal uniform, die hielden het verkeer tegen.
Eenmaal op het strand werden alle symbolen geinstaleerd en gingen we daar achter zitten. Om weer opnieuw van binnen gereinigd te worden en weer te bidden. Alleen nu baden we weer eerst voor Dewa Surya (zon), daarna voor Dewa (strand), alle goden, bedanken voor heiligen, en vervolgens weer voor de reis. Na het bidden liepen we naar de zee om je zelf symbolisch van buiten te reinigen. Toen was het klaar en gingen we weer terug naar huis.
Het was heel erg warm en de zon brandde enorm, plus het waren zoveel indrukken. Want wij waren niet het enige dorp die de ceremonie op het strand, Melasti, uitvoerde, er waren heel veel dorpen. Alle mensen van het dorp gingen na Melasti weer naar de tempel om weer te bidden, maar ik ben toen naar huis gegaan, ik vond het wel genoeg.
Ik heb veel kinderen van de school gezien tijdens de ceremonie.
Het dorp heeft trouwens twee tempels. De tempel waar wij waren, was de tempel van Vishnu (bescherming) en Brahman (schepper). De andere tempel is de tempel voor Shiva (welzijn).
Ik vind het maar ingewikkeld allemaal maar wel interessant.

Vrijdag was de dag dat iedereen in Bali op reis was naar familie, om Nyepi met de familie bij elkaar te zijn tijdens Nyepi. Dus veel was die dag al gesloten. Ik en Heine zijn op de scooter naar Sanur gereden, duurde twee uur. Sanur is een plaats aan het strand. Alleen hebben we daar dus maar 1 dag van kunnen genieten. Waarom was dat? Nou dat zal ik eens even uitgebreid vertellen.
Aangekomen in Sanur moesten we eerst een hotel zoeken. Uiteindelijk hebben we een hotel gevonden vlak aan het strand en goedkoop. Maar inmiddels was het al eind van de middag. Die avond was ogoh-ogoh, dat is een parade van alle belichamingen van wat slecht is, alle standbeelden in de parade waren vrouwelijk. Ze werden afgebeeld als heksen. Nou dat geeft denk ik wel een aardig beeld van hoe geemancipeerd de vrouwen hier zijn. Maar ogoh-ogoh was iets wat ik niet had willen missen. We hebben gekeken onder het genot van een biertje.
Na ogoh-ogoh hebben we PIZZA gegeten, weer eens wat anders. Daarna was Sanur zo goed als levensloos en zijn we terug gegaan naar het hotel.
de volgende dag was het dus Nyepi. Wat betekende dat voor ons en heel Bali? Wij mochten het hotel niet verlaten. Er werd zelfs gepatrouilleerd rondom de hotels, ik geloof dat ik wel 6 patrouilles heb langs zien komen. Dus geen strand voor ons die dag. 's Avonds mochten de lichten niet aan, dat gold dus ook voor ons, dus het was donker en we hebben ook deels in het donker gegeten. Maar ik vond dat dat wel erg ver ging. Verder geld voor sommige families dat ze niet mogen, praten, eten, want geen vuur, niet drinken en dus het huis niet uit mogen. Heel Bali lag dus op zijn gat, alle wegen waren leeg. Veel mensen hebben geslapen en uitgerust. Nyepi is een dag van reflectie. So much for Nyepi. Ik vind het zo belachelijk dat iedereen daar aan mee moet doen, dat ik het hilarisch vind. Nyepi wordt alleen gevierd op Bali.

Goed de volgende dag hebben we natuurlijk wel van het strand kunnen genieten. Dus dat hebben we gedaan.

Gisteren was vooral voor praktische zaken, we zijn naar Denpasar gegaan voor verlenging van het visum van Heine. En ik ben naar het ziekenhuis gegaan vanwege een infectie (wordt aangenomen), ik heb pijn in mijn kaak onder mijn linker slaap en kauwen doet pijn en mijn tong was wit. In ieder geval zit ik nu aan de antibiotica en paracetamol, maar ik voel me verder prima hoor. Ik heb vandaag gewoon les gegeven, we hebben het voornamelijk over Nyepi gehad.
Op de reis terug hebben we weer een nieuwe vriend gemaakt die ons had uitgenodig op de koffie. Dus dat deden we en daar zag ik het echte Bali, het was daar zo mooi! Morgen gaan we met Maden Rasta naar de mooiste waterval van Bali.
Dit was mijn eerste uitstapje en dat is me zeer goed bevallen! Het geeft me zo een goed gevoel om zelf uit te zoeken hoe je van A naar B komt.
Dus dat is zeker voor herhaling vatbaar!

Dit was hem weer! Hele dikke knuffel vanuit Bali!


  • 24 Maart 2015 - 11:47

    Ilse:

    ahhh San, zo vet klinkt het allemaal (behalve dan dat nyepi).
    enjoy mop xx

  • 24 Maart 2015 - 11:47

    Patricia:

    Heyy Sanne!

    Zo te horen red jij je wel daar in het verre bali! Super leuk om te lezen allemaal.
    Have fun!

    Liefs, patricia

  • 25 Maart 2015 - 18:18

    Wilma:

    Wat een boeiende verhalen. Ik herken nog wel wat van onze Nepal reis. Zo kort nog maar weg en nu al zoveel beleefd. Geniet en zie veel. Het zijn allemaal ervaringen die je rijker maken

  • 27 Maart 2015 - 10:45

    Pappa Roel:

    hallo schattie,
    Na al dat reinigen en bidden zou die ontsteking toch verdwenen moeten zijn?

  • 28 Maart 2015 - 10:32

    Jacqueline Dekkers Los:

    hallo Sanne

    wat een avonturen maak jij mee......
    bij de Herbergier is het nooit saai maar jij doet er nog een schepje bovenop !!
    leuk dat je het zo uitgebreid beschrijft.
    doe je af en toe ook een offertje voor ons brengen........wie weet helpt het .
    veel (werk) plezier !!!!

  • 28 Maart 2015 - 22:43

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:43

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:44

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:44

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:44

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:44

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:45

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:45

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:45

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:45

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:45

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:46

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:46

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 28 Maart 2015 - 22:46

    HardeOpa72:

    Dag Sanne, klinkt allemaal super vet! Behalve dan op die infectie na. Hopelijk is het snel voorbij. Heb je wel een beetje vertrouwen in de Balinese ziekenhuizen??

    Groeten van ons allemaal,

    Donald, Douwe, Friso, Mattijs, Niek, Rien en Tom

  • 03 April 2015 - 12:09

    Wilma Vd Heijden:

    Hoi Sanne.
    Wat een avonturen, leuk om te lezen. Groeten Wilma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Ik ben al vier maanden vrijwilligerswerk wezen doen in Ghana in een weeshuis samen met Jitske. Nu vertrek ik voor 5,5 maanden naar Zuid Oost Azië. Ik begin met les geven op een schooltje op Bali, in Samsaman. Daarna trek ik verder door Zuid Oost Azië.

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 26515

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Reis door Zuid Oost Azie

14 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Een weeshuis ergens in Ghana

Landen bezocht: