Van vieze stad naar tempels, bambootrein en regen - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu Van vieze stad naar tempels, bambootrein en regen - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu

Van vieze stad naar tempels, bambootrein en regen

Door: Sunny

Blijf op de hoogte en volg Sanne

29 Juni 2015 | Cambodja, Kratié

Zoals jullie vast allemaal weten is mijn vader de afgelopen twee weken met mij wezen reizen door Cambodja! En ik heb een geweldige tijd met hem gehad, hele fijne reisgenoot!

Mijn vader arriveerde in Phnom Penh, ik ben hem in stijl wezen ophalen, in een tuk-tuk natuurlijk! En ja hoor het avontuur was begonnen, halverwege stonden we stil omdat we een lekke band hadden die we langs de weg lieten plakken, haha goede start van onze reis. In Phnom Penh hebben we niet heel veel gezien. Maar waar we natuurlijk wel zijn geweest waren the Killingfields. Dit is vergelijkbaar met Auswitz, alleen vond ik dit eigenlijk nog indrukwekkender en naargeestiger. The killingfields werden de (hoogopgeleide) mensen naar toe gebracht om vermoord te worden tijdens de Khmer Rouge onder de leiding van Pol Pot. Dit gebeurde door eigen mensen, de mensen van het platteland en gebeurde met landbouwgereedschappen, dit was het goedkoopst. Wat er nog over is van the Killingfields is dat je overal nog overblijfselen van mensen ziet, kleren, botten, tanden, die allemaal boven komen wanneer het regent en de grond van de massagraven wegspoelt, heel afschuwelijk! We zouden ook nog naar het museum gaan waar ook de gevangenis was en mensen werden gemarteld, maar hier hebben we maar vanaf gezien, dit was voor ons wel genoeg om te zien wat de Khmer Rouge heeft aangericht.
De dag na de Killingfields gingen we naar het hoogtepunt vanCambodja en 1 van de 7 wereldwonderen, Angkhor en al de prachtige tempels! Maar voordat we dat konden doen was er natuurlijk eerst nog de busreis van 10 uur naar Siem Reap en Roel heeft hem overleefd hoor!
De eerste dag hebben we de meest bekende tempels geweest met een tuk-tuk zoals: Angkor Wat, Bayon en Ta Prohm (van Thomb raider). Maar de meest indrukwekkende en gaafste tempel hebben we de tweede dag gezien, Preah Khan, die moet zo groot geweest zijn, veel delen waren ingestort en er groeide bomen op en over de tempel, maar het was magisch! Deze zelfde dag gingen we zelf op pad naar de tempels met een e-bike, elektrische scooter/fiets, dit was echt een succes. Het was allemaal heel leuk, totdat de batterij van die van mijn vader leeg was en de oplaadpunten al waren gesloten en iedereen al weg was! Ik heb de laatste 15 km terug naar Siem Reap moeten trappen, wat wel even een stukje zwaarder was als een gewone fiets. En als klap op de vuurpijl was het al donker en zaten we midden in een tropische regenbui. Ik geloof dat we er 2,5 uur over hebben gedaan om bij ons guesthouse te komen! Echt typisch iets wat alleen ons weer kan overkomen hahaha, typisch voor gezinnetje hietbrink/de ru. Toen hebben we onszelf getrakteerd op een wel verdiend biertje.
Na twee dagen tempels hadden we wel even genoeg tempels gezien. Dus in plaats daarvan zijn we naar the Floating Village geweest in lake Tonlé Sap. Alleen is het nu nog geen floating village, pas als het regenseizoen echt befint en het meer volstroomt, zullen de mensen zich begeven in bootjes en hun huisjes op zeer hoge palen. Erg bijzonder om te zien! Ik zou graag willen zien hoe dit eruitziet in het regenseizoen, of daarna, maar goed dan is het ook overladen met toeristen. Het is een gek idee dat de kinderen nu nog lekker buitenspelen, op de grond, en dat dat over 2 maanden niet meer kan.
Na Siem Reap zijn we naar Battambang gegaan, die bekendstaat om zijn bamboetreintje. We zijn daar dan ook gelijk de eerste dag opgesprongen. Dit is op de gewone treinrails, die wegens gebrek aan onderhoud en de verwoesting van Pol Pot niet meer wordt gebruikt voor passagiers, maar dus wel voor de toeristen op de bamboeplatforms, om flink geld aan te verdienen. Het is gewoon een platform gemaakt van bamboe die op twee assen op de rails wordt gelegd en wordt aangedreven door een kleine motor. Het was gaaf om op deze manier over het spoor te gaan en te kijken naar het landschap en de prachtige luchten. Als we een tegenligger tegen kwamen hing het af van het aantal mensen op het platform of hoeveel er dezelfde kant op gingen, om te besluiten wie van de rails af moest, best grappig!
De volgende dag heb ik mijn vader op een scooter gekregen! En zijn we de omgeving wezen verkennen. Ook Battambang heeft een heftige geschiedenis vanwege de Khmer Rouge, hier werden namelijk de meeste mensen van Phnom Penh naartoe gebracht en hier zagen we de killingcaves, de naam zegt al genoeg, verder zagen we nig tempels en hebben we een poging gedaan een waterval te bezoeken. Maar de waterval bleek toch verder te zijn dan de 60 km, die een aardige Cambodjaan ons had verteld. Dus na twee uur zijn we maar terug gegaan haha.
Na Battambang zijn we nog naar het zuiden aan de kust geweest, Kampot. We waren van plan om naar het nationaal park Bogor te gaan en van het strand te genieten, maar het heeft helaas de hele week geregend dus veel hebben we niet kunnen doen, dat was wel een beetje jammer. Maar desondanks heb ik een hele leuke twee weken gehad met mijn papa!
Het afscheid op het vliegveld was gek en een beetje moeilijk. Maar ik heb gelijk de mensen weer opgezocht om een leuke avond te hebben in het uitgaansleven van Phnom Penh.

Nu ben ik in Kratie waar het niet regent. Ik heb gisteren de rivierdolfijn gezien waarvan er in Cambodja nog maar 85 van zijn, zeer bedreigd met uitsterven dus. Met een bootje ging ik met Jonathan en Elysia de Mekong op. Hier hebben we 1,5 uur gekeken naar hoe de dolfijnen bovenkwamen om adem te halen. Super gaaf om ze gezien te hebben! Ow ja en ik heb ook mijn haar hier laten knippen, niet erg blij mee, maar weer een ervaring rijker, plus het groeit toch weer aan.
Vandaag ben ik met Elysia op de fiets met het pondje naar het eiland Koh Trong geweest, die we helemaal zijn rond gefietst. Nu lekker niks doen en morgen weer naar Phnom Penh omdat ik voor 10 dagen naar Maleisië vlieg voordat ik Jitske ontmoet in Ho Chi Minh Vietnam.

Dit was hem weer! Veel liefs


  • 29 Juni 2015 - 12:16

    Wilma :

    Hoi Sanne,
    Inmiddels heb ik je vader gesproken. Die was ook wel onder de indruk van wat er allemaal te zien was. De tempels, de vuile stad, de jungle etc. Hij vond het ook heel leuk om met jou op pad te zijn. Gaat wel opschieten hoor. Nog maar 7 weken en dan ben je al weer terug. Ik ga je nog een nieuwe lijst van augustus sturen, want ik zou het fijn vinden als je de laatste week al kan werken.
    Nog heel veel plezier en wij en de bewoners willen natuurlijk een uitgebreide foto avond van je hoor.

  • 29 Juni 2015 - 13:08

    Sanne Hietbrink:

    Hahaha oke daar zal ik wel voor zorgen, moet wel eerst een selectie maken hoor!

  • 02 Juli 2015 - 09:20

    Jacqueline Dekkers Los:

    hallo Sanne
    wat geweldig dat je dit met je vader samen hebt kunnen doen zeg. en het maakt het wachten op de foto's alleen maar spannender.
    ha ha , zo'n e-bike zonder voeding is inderdaad een lomp ding en dan met die hitte...........dan is een biertje wel erg op zijn plaats,het zijn er toch wel twee geworden ???

    heerlijk dat je nog even te gaan hebt maar wat gaat de tijd snel.

    nog even en dan kom je weer werken ,ha ha dat zal wel een cultuurshock opleveren !
    je bent van harte welkom en ik ben benieuwd of je haar dan weer als "vanouds" is .
    nog heel veel plezier en weer bedankt voor je gezellige uitgebreide verslaggeving,top !

  • 02 Juli 2015 - 09:20

    Jacqueline Dekkers Los:

    hallo Sanne
    wat geweldig dat je dit met je vader samen hebt kunnen doen zeg. en het maakt het wachten op de foto's alleen maar spannender.
    ha ha , zo'n e-bike zonder voeding is inderdaad een lomp ding en dan met die hitte...........dan is een biertje wel erg op zijn plaats,het zijn er toch wel twee geworden ???

    heerlijk dat je nog even te gaan hebt maar wat gaat de tijd snel.

    nog even en dan kom je weer werken ,ha ha dat zal wel een cultuurshock opleveren !
    je bent van harte welkom en ik ben benieuwd of je haar dan weer als "vanouds" is .
    nog heel veel plezier en weer bedankt voor je gezellige uitgebreide verslaggeving,top !

  • 02 Juli 2015 - 09:21

    Jacqueline Dekkers Los:

    sorry
    een keer was genoeg geweest ..........ik weet niet hoe ik het eraf kan halen............

  • 07 Juli 2015 - 11:07

    Elly Weening:

    Hoi Sanne,
    Wat een reis en wat schrijf je leuk. Gezellig zo met de familie op stap, de maanden vliegen om
    maar soms ben je wel heel ver weg. Leuk dat je weer terugkomt in de Herbergier. We zullen je
    opnieuw moeten inwerken want er gebeurd van alles.
    Geniet er nog maar even van.
    Groet van Elly.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Ik ben al vier maanden vrijwilligerswerk wezen doen in Ghana in een weeshuis samen met Jitske. Nu vertrek ik voor 5,5 maanden naar Zuid Oost Azië. Ik begin met les geven op een schooltje op Bali, in Samsaman. Daarna trek ik verder door Zuid Oost Azië.

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 26513

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Reis door Zuid Oost Azie

14 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Een weeshuis ergens in Ghana

Landen bezocht: