Mijn moeder een weekje in Ghana? - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu Mijn moeder een weekje in Ghana? - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu

Mijn moeder een weekje in Ghana?

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 Mei 2010 | Ghana, Kumasi

ben al een tijdje niet geweest. maar dat kwam omdat ik een hele week ging reizen. dus het spijt me dat dit een hele lange blog wordt mwhaha.

Wat een week wat een week! Wat waren wij verwend!
De ouders van Jitske kwamen vorige week vrijdag aan, op Koninginnedag, die kwamen ons bezoeken. Dus wij zijn die vrijdag naar het vliegveld in Accra gegaan om ze op te halen. Wij wachten en wachten, en ja hoor, ik zag Hans en Gepke aan komen lopen, als laatste. Dat was om tien over acht en wij waren daar al vanaf half zeven. Toen ze uiteindelijk uit de uitgang kwamen liep achter Hans en Gepke mijn moeder! Dat had ik helemaal niet verwacht, dus ik gillen en blij! Ik had het stiekem natuurlijk wel gehoopt, maar dat zou toch niet gebeuren, en dan is ze daar op eens. Gewoon een lekker weekje vakantie met mijn moeder in Ghana he! En natuurlijk ook met Jitske en haar ouders! Nu kon ik haar ook laten zien waar ik woonde, en wat ik allemaal wist, en ons project en het weeshuis laten zien!
Na de blije begroetingen gingen we met onze 4wd met airco en chauffeur naar een lux beachresort. Het was echt een geweldig huisje aan het strand, waar mijn moeder en ik in een enorm 2 persoonsbed sliepen. Mijn moeder heeft me nu zelf mijn verjaardagscadeau kunnen geven, een nieuwe camera!
De volgende ochtend toen we wakker waren zijn mijn moeder en ik in de zee gaan zwemmen, om half 7 ´s ochtends! Later zijn Jitske en Gepke ook gaan zwemmen.

Na het heerlijk ontbijt met pannekoeken zijn we met Steve, de chauffeur, naar Cape Coast gegaan. Toen we Accra uitreden hebben onze ouders hun ogen echt uitgekeken, al die mensen en wat ze allemaal op hun hoofd verkochten, en hoe wij zweetdoeken voor ze kochten, vonden ze allemaal wel indrukwekkend. Want dan roep je zo iemand door te sissen, haha geweldig vonden ze dat. In Accra loppen namelijk altijd erg veel verkopers, en die verkopen de gekste dingen.
Onderweg moesten we nog stoppen, omdat een verkeerde koffer bij ons op het dak zat. Dus we moesten wachten op de eigenaar van de koffer.
Eenmmaal in Cape Coast hebben we geluncht, aan de prachtige zee, en we hadden een mooi uitzicht. Na de lunch (zonder vieze Yam) hebben we Capecoast castlle bekeken. Dat was wel indrukwekkend om te zien. Je zag dan de kelders waar de slaven gehouden werden, mannen en vrouwen apart. Er was amper licht, en dan moest je je voorstellen dat die kelders zo vol zaten dat ze niet eens konden zitten, of normaal hun behoefte konden doen, en gewoon zaten in alle uitwerpselen, verschrikkelijk! Zwarte werden toen niet gezien als mensen, maar echt behandeld als beesten. Je zag dan ook in het museum hoe ze allemaal in de boot werden verscheept, gewoon als handelswaar, allemaal opgepropt.
Capecoast castlle was van de Engelsen en was een opslagruimte voor slaven, voordat ze naar Suriname werden vervoerd. Je had daar dan ook de `Door of no return`, waar ze doorheen gingen voordat ze verscheept werden. Maar er gebeurde daar verschrikkelijk dingen in dat fort. Ondanks al die nare dingen, hadden we wel een prachtig uitzicht op Capecoast. We wilde eigenlijk ook naar Elmina castlle, maar dat lukte niet met de tijd. Dus toen zijn we naar Hans Cottage Botel gegaan.
Die zaterdag was het Mayday, de dag van de arbeid, dus er waren heel veel studenten in het Fort. Ook toen we in Hans Cottage Botel aankwamen, werd er muziek gedraaid, en zat het hele zwembad vol met studenten. Daar gaat ons middagje rustig zwemmen, haha. Ik ging toen even met mama en Hans wandelen, om te kijken voor vogels en krokodillen. Mijn moeder zag een boom vol met witte ibussen, het was al een beetje donker, mijn moeder liep dus naar die boom om het goed te kunnen zien, ziet ze daar vanuit haar ooghoek een krokodil! Daar was ze dus bijna heen gelopen, had ik toch bijna geen moeder meer, haha. Maar ik had nog geen krokodil op het land gezien van 2 meter afstand, dus dat was wel spectaculair.

De volgende ochtend gingen we naar Kakum. Dat hadden Jitske en ik al gezien, maar dat moesten we wel aan onze ouders laten zien, het is wel echt de moeite, zelfs voor een tweede keer. Dus heb ik weer die hele klim gedaan naar de touwbruggen, en weer het prachtige oerwoud kunnen bekijken van boven af. En volgens mijn gekke moeder hebben we daar ook olifanten gezien. Mijn moeder werd een beetje dronken van de touwbruggen hihi. Ook hebben we daar hele mooie vlinders gezien, mooier dan in Bobiri. Dus was het ook niet meer nodig om daar met onze ouders heen te gaan.
Na kakum gezien te hebben in de ochtend, zijn we naar lake bosomtwi gereden, naar het hotel, Lake Point. We zaten daar weer in een prachtig chaletje, met een mooi uitzicht op het meer. En natuurlijk heb ik de volgende ochtend met mijn moeder weer gezwommen in het meer. het water was heerlijk, niet zo warm als de vorige keer. na het ontbijt, weer met pannekoeken (mmm) zijn we naar Kumasi doorgereden, waar we na het inchecken van het hotel, zijn gaan lunchen, op een plek die jitske en ik natuurlijk uitzochten. wij kennen heel kumasi op ons duimpje. Na de lunch hebben we onze moeders de markt laten zien. Voor hun was dat natuurlijk wel wennen, maar wij wisten de weg, en hebben ze door alle drukte geleid. Maar die markt is groot hoor, dat kun je je niet voorstellen. ook Jitske en ik verdwalen daar. ook zorgen wij als echte ghanezen ervoor dat ze niet werden opgelicht. Op de markt heeft mijn moeder nog een mooie stof gevonden, waar ik natuurlijk weer kleren van mag laten maken. Op de markt hebben we ze ook het Fanice ijsje laten proberen. dan zuig je ijs uit een zakje. Water werd ook gedronken uit het zakje haha. Op de markt hadden we ook Mango's gekocht, die we ze natuurlijk op de Ghanese manier hebben laten eten. Na een tijd struinen zijn we terug gegaan naar ons hotel midden in de stad. Waar natuurlijk veel lawaai is en veel te zien, voor ons is dat al zo normaal.

Op dinsdag gingen we onze ouders dan eindelijk het weeshuis laten zien. we wilden vroeg weggaan, maar steve wilde de airco laten maken, en om 11 uur 's ochtends was hij nog niet terug. Dus we kwamen heel laat aan, om 1 uur waren we er.
het was zo leuk! het gastgezin had speciaal slingers opgehangen en ballonnen, en de kinderen hadden hun netste kleren aan, zo schattig! En het eten! heerlijk! wel heel veel, het was rijst met sla en mayonaise en een kippenpoot en meloen, dit is allemaal erg prijzig voor het gastgezin. wij krijgen dat nooit, maar dit was natuurlijk speciaal!Dus we hebben ons helemaal volgegeten, omdat het lekker was, maar ook uit beleefdheid.
die kinderen hebben ook hun ogen uitgekeken, er waren op eens drie volwassen (oude hihi) obruni's.
na het eten gingen de kinderen keurig op een rijtje staan en voor onze ouders zingen, heel lief. Na het zingen hebben we een hele tas met speelgoed uitgedeeld. dat bestond vooral uit heel veel ballen, ik geloof dat het er 11 waren! natuurlijk ook nog heel veel ander speelgoed. Mama, hans en gepke hebben alle ballen opgepompt. Ook heeft mijn moeder een wereldkaart, en de kaart van afrika meegenomen, en samen met Hans en gepke nog heel veel andere schoolspullen verzameld. maar die gaan we bewaren voor als het huis af is. In dat huis komt namelijk een bibliotheek, en daar willen we het allemaal aan besteden.
Ik heb mijn moeder het weeshuis laten zien, en mijn kamer natuurlijk. Op onze kamer hadden wij heel veel souvenirs staan die mijn moeder lekker al mee terug genomen heeft naar Nedereland.
we hebben heerlijk met de kinderen gespeeld.

Jitske en ik hebben toen natuurlijk ook meteen kunnen zien hoever het huis al gevorderd was. die dinsdag was een deel van de muur af, die 1 meter hoog wordt, en de rest hout. Ook waren er al duurposten geplaatst. Het had eigenlijk al af moeten zijn, die 1 meter muur, maar het had veel geregend, dus ze hebben veel werk stop moeten zetten. ik ben benieuwd hoever het vandaag is, als we terug komen! we hebben weer foto's gemaakt, maar die kunnen we nu niet plaatsen, we gaan ons best doen, om het zo snel mogelijk te doen.

We moesten eigenlijk al snel weg. ik baalde er echt van dat we er pas zo laat waren door die airco. maar je daar is niks aan te doen.

Woensdag Volta regio
De volta regio vind ik zelf wel het mooiste stukje van Ghana. het is er heel groen, en er zijn heel veel authentieke dorpjes. Onze ouders vonden dat uiteraard ook geweldig. Mijn moeder heeft echt genoten om door die dorpjes heen te rijden. Het was ook wel echt leuk, om vanuit de auto zoveel van Ghana te zien.
we zijn naar Akosombo gereden, in de volta regio, het ligt in het puntje van de volta.
Die reis duurde natuurlijk weer langer dan gepland, die ghanezen maken veel inschattingsfouten. We hadden weer een eigen chaletje prachtig gelegen aan de volta. We hebben die middag maar gewoon van het uitzicht genoten met een wijntje er bij, lekker! weer heerlijk geslapen, die airco begint meer te wennen, in het begin vond ik het heel koud.
Het hotel had een zwembad, dus je raadt het al... de volgende morgen lagen mama en ik natuurlijk in het zwembad.

Donderdag
Na de ochtendzwem en het ontbijt, zijn we met steve naar de Wli watervallen gereden. daar kregen we meteen een gids, en hebben we een prachtige wandeling van een uur gemaakt, iets te lang voor sommige, maar het resultaat was geweldig! Wat was die waterval hoog! en er zat een hele vleermuizen kolonie, wat ook heel gaaf was om te zien. Jitske, mijn moeder en ik gingen op weg naar de waterval. er waren een paar opstakels, maar eenmaal daar was het zo gaaf, sta je daar onder zo'n hele hoge waterval! zo mooi was het daar.
Na lekker onder die waterval gestaan te hebben, zijn we weer terug gegaan. En zijn we met steve naar het hotel gereden. Oh nee, morgen gaat mama al weer weg! het laatste nachtje samen:(

De volgende en laatste dag, hebben we vooral apen gezien! We zijn eerst naar het apenreservaat Tafi atome geweest. daar hebben we de mona aapjes gezien. we gaven ze mais, ze waren wel een beetje schuw, maar er was een stoer aapje die op mijn hand ging zitten. Dat was echt heel leuk, en dat deed die lekker alleen bij mij, mwhaha. dit was wel leuker dan Baobeng Fiema, want heir zag je ze vanuit alle hoeken komen, om te kijken. dus overal om je heen zag je aapjes in de boom!
Na tafi Atoom hebben mijn moeder en ik hun eerste Ghanese sinasappel gekocht. Die sinasappel wordt dunnetjes geschild, en de bovenkant, wordt er van afgesneden. zodat je de sinasappel uit kan zuigen, dus dat heben onze ouders uiteraard braaf gedaan.
Daarna zijn we doorgereden naar Shai hills, waar we zelf met de auto door heen zijn gereden, het was het enige stukje savanne in Ghana. En het was zo mooi groen! na een tijdje rijden en goed opletten of we beesten zagen, zagen we een groep bavianen. wat een geluk hadden we weer! hebben we gewoon twee aapsoorten gezien op een dag.
Na de aapjes moest ik mijn moeder helaas weer afzetten op het vliegveld. dat was wel lastig, na een week zo samen, en wetend dat je elkaar over een maand weer ziet. Dus we schoten allebei geloof ik een beetje vol. Ik vond het ook wel heel raar om mijn moeder op het vliegtuig te zetten, en dat ik dan hier in Ghana achterblijf. Dus toen zijn Jitske en ik maar snel weggegaan, anders werd het nog moeilijker. maar die maand gaat vast zo voorbij vliegen! Maar het was een heerlijk weekje met mijn moeder en Hans en gepke. Bedankt voor zo'n heerlijke verwend week, het was heerlijk dat jullie er waren, en we zien jullie over een maand!

die vrijdag hebben Jitske en ik nog even van de luxe kunnen genieten. we sliepen in een huisje aan het strand, met lekker eten. volgende ochtend zijn we natuurlijk de zee ingegaan. waar we al snel weer uitgingen door een grote Kwal!
Die middag hadden we met anoushka afgesproken. We gingen lunchen bij Paloma. Dit was anoushka's laatste weekendje in Ghana. ze vliegt vanavond terug naar nederland. Na de lunch zijn we naar het strand gegaan. jammer dat de zon niet scheen, maar het was wel lekker ontspannend. Toen zijn we weer terug gegaan en hebben we bij Anoushka's hostmoeder gegeten en geslapen. we hadden nog even boodschappen gedaan in de supermarkt van accra. Nou het was een echte supermarkt, zoals in nederland, dus ik heb eerst overal rondgelopen, om te kijken wat ze allemaal hadden. Ik heb natuurlijk al 3 maanden geen supermarkt als in nederland gezien, waar je zoveel keuze hebt. We zouden namelijk die avond film kijken, dus hebben we lekkers gehaald. We hebben twilight, en ik in mijn eentje moest toen nog Newmoon zien. Het was natuurlijk veel te laat geworden, en ik had daarna niet veel geslapen. We moesten de bus terug naar Kumasi al om half 7 hebben, dus heb vandaag de hele busrit geslapen.

Nu gaan we weer aan de bak. Echt ons helemaal storten op ons project, en er gewoon voor zorgen dat het jongenshuis er straks gewoon staat!

Ik heb het gevoel dat ik nog de helft vergeten ben, maar ik denk dat dit ook wel genoeg informatie is hihi.

tot over een maand! dikke kus




  • 09 Mei 2010 - 13:41

    Annemarie:

    Hoi Sanne
    Wat leuk dat je moeder onverwacht kwam he? Jullie hebben veel gedaan en gezien zeg. Alleen die krokodil zou ik overslaan, dat lijkt me doodeng. Gelukkig is het goed af gelopen. Nog veel plezier je laatste maand!!!
    Groetjes Annemarie

  • 09 Mei 2010 - 17:38

    Margriet:

    Wat was het heerlijk he!
    Kus van je moedertje

  • 09 Mei 2010 - 17:48

    Pam:

    haha jij bent echt grappig

    mama vond het geweldig en ik stuur nog wel een mail over onze vakantie en misschien, als er foto's op de computer staan, met foto's erbij

    lebber

  • 09 Mei 2010 - 18:11

    Merel:

    wowwowwow wat vliegt de tijd voorbij! Wat een mega fijne verrassing dat je moeder daar ineens stond.. Echt gaaf!
    Nu nog een maand doorbikkelen zonder luxe en dan zal ik je bij thuiskomst in luxe onderdompelen!
    Enjoy!

  • 09 Mei 2010 - 19:33

    Maartje:

    teeeering wat een lang verhaal san! wel superleuk dat je mam langskwam :D
    de mango's etc zijn zeker veel lekkerder in ghana als in nederland ofniet ;)
    en mooi dat het al een beetje opschiet (toch?) met het bouwen van het huisje. zit het ook goed met de financieen?
    ik mail je! kuskuskus

  • 11 Mei 2010 - 09:19

    Joyce Detmar:

    He lieve Sanne!!

    Dat was nog eens een verrassing he!!
    Je moeder had ons verteld dat ze je ging opzoeken.
    Ik maar hopen dat niemand zijn mond voorbij zou praten haha.
    Geniet iedere keer met proppen van je reisverslagen.
    Dikke kus van mij.

  • 11 Mei 2010 - 13:46

    Larissa:

    oooooh schatje, wat gaaf dat je moeder er was, dat is echt supersuper super. zo te lezen heb je het echt leuk gehad met mamsie. Ik kijk er naar uit dat je weer terug bent:) dikke Kus

  • 15 Mei 2010 - 20:05

    Wilma:

    Hoi NIchtje,
    Je foto's gezien van een super week. Leuk hoor.
    Nou dat gebouw nog af voor de jongens. IK hoop echt dat het gaat lukken. Het lijkt me lastig om te merken dat het tempo in Ghana wat anders ligt dan in Nederland. En ook dat is onderdeel van het land. Succes en houd de moed erin.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Ik ben al vier maanden vrijwilligerswerk wezen doen in Ghana in een weeshuis samen met Jitske. Nu vertrek ik voor 5,5 maanden naar Zuid Oost Azië. Ik begin met les geven op een schooltje op Bali, in Samsaman. Daarna trek ik verder door Zuid Oost Azië.

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 26538

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Reis door Zuid Oost Azie

14 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Een weeshuis ergens in Ghana

Landen bezocht: