Het afscheid en genieten aan het strand - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu Het afscheid en genieten aan het strand - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu

Het afscheid en genieten aan het strand

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

06 Juni 2010 | Ghana, Accra

Mijn laatste reisverslag alweer! want ja het zit er helaas op, maar wie weet komen er ooit weer reisverslagen van andere geweldige landen in de wereld die ik ga bezoeken, hihi.

Het is echt een heel raar idee dat ik vanavond weer terug vlieg naar Nederland. Ik heb nog helemaal niet het gevoel dat ik hier wegga! Maar goed heb wel zin om iedereen weer te zien, maar het dringt niet echt tot me door.

Goed laat ik het eerst maar hebben over de laatste dagen in het weeshuis. Dan begin je je toch wel te beseffen dat dit de laatste momenten met de kinderen zijn. Het gastgezin natuurlijk ook, maar als ik terug kom naar Ghana (wie weet) dan zal ik hun nog wel zien, maar sommige kinderen zijn dan inmiddels al weg uit het weeshuis. Het afscheid zou dus definitief zijn. Ik heb de laatste dagen nog echt genoten van het gezelschap van de kinderen en ze allemaal nog wel een keer vastgehouden. De laatste dag werden we door Dede en Portia ergens naar toegelokt om het maar zo te zeggen, ze hebben ons toen helemaal nat gegooid, terwijl we onze kleren nog aan hadden. Jitske en ik hebben die kinderen natuurlijk nog even goed teruggepakt. Maar dat was wel een leuke afsluitng, een watergevecht met de kinderen. De kinderen die nat waren hebben we gewoon tussen ons ingedrukt, zodat ze ook nat werden haha.
's avonds had de Pastoor de generator van iemand geleend, want natuurlijk was die van ons weer kapot. We hadden stroom om muziek te draaien, en tv te kijken. Het gebeurde allemaal buiten, en het hele dorp kwam ook nog wel even tv kijken. Het was dus een gezellige drukke avond. We hebben ons kont geschud samen met de kinderen, en we hebben film gekeken. Het hele dorp kwam om tv te kijken, het is net als die reclame, waar ze met zijn allen om een kleine tv zitten, zo typisch. Ik heb me echt prima vermaakt die avond, heerlijk gedanst met de kinderen en met het gastgezin, het was een geslaagd afscheidsfeest! Toen drong het nog steeds niet door dat ik de volgende dag zou weggaan.
De volgende ochtend hebben we de laatste spullen nog ingepakt, en toen was het wachten tot het afscheid. Je weet dat dat moment dan komt, en ik vind het verschrikkelijk om daar op te moeten wachten, ik wilde eigenlijk wel gewoon gaan, dan had ik het gehad, ik schoot nu constant vol. We hadden nog een afscheidscadeautje voor de kinderen gekocht, en ook voor het gastgezin. Voor de meisjes hadden we beads voor om de middel gekocht, ik heb er ook twee om mijn middel, het laat zien dat je een meisje/vrouw bent, en alleen je man of vriend mag het zien. De meisjes waren heel blij met de beads, veel hadden namelijk geen beads, want dat konden ze niet betalen. voor de jongens hadden we voor ieder een pet gekocht, ze waren er erg blij mee. toen we de cadeautjes hadden gegeven, en we waren klaar om te gaan, zongen ze nog een afscheidslied voor ons. Victoria onze mama stond tegenover me en die schoot gelijk vol toen ze begonnen met zingen. Ze ging dus maar snel ergens anders staan waar ik het niet kon zien, zo schattig vond ik dat. Maar ik vond het helemaal niet leuk dat ze dat zongen, want dat betekende het einde, maar het geeft wel blijk van hun liefde voor ons. Toen was er natuurlijk nog de grote groepsknuffel. Toen we in de auto zaten om te gaan hebben we voor de laatste keer naar de kinderen gezwaaid, en laatste keer hun lieve lachende hoofdjes gezien, nou toen moest ik toch wel huilen hoor.
Het hele gastgezin ging mee naar Ejura om ons daar op de trotro naar Kumasi te zetten. De Pastoor heeft ons een hand gegeven toen we in Ejura waren, en is toen snel weggereden, anders zou hij gaan huilen zei hij, dat geloof ik ook wel. van Victoria hebben we ook enkel een hand gekregen, want die was al aan het huilen, en probeerde het te verbergen, en wilde niet helemaal in huilen uitbarsten denk ik, zo lief! Amelia ging met ons mee naar Kumasi, ook zo schattig! Ik voelde me wel echt een deel van een liefhebbende familie, dat kun je wel lezen hier hihi. In Kumasi hebben we heel vluchtig gedag gezegd tegen Amelia, want we moesten snel de taxi in.
We hebben toen in Kumasi de laatste dingetjes op de markt gekocht en ons ticket gekocht voor de bus naar accra. Die avond nog lekker film gekeken. Toen de volgende ochtend moesten we om 5 uur opstaan, want onze bus naar accra vertok om 6 uur.
In accra aangekomen hebben we een taxi naar Kokrobite gepakt. Het was een heel gezellig plekje aan het strand, wat 's avonds verlicht was met kleine lampjes en kaarsjes. Natuurlijk zijn we die dag naar het strand geweest. De volgende dag regende het de hele dag! belachelijk, maar zo ironisch ook. die dag hebben we twee zwirtserse jongens ontmoet, en we hebben een hele gezellige avond met ze gehad. de volgende dag gingen we naar Mina een hostmoeder waar we konden verblijven voordat we het vliegtuig zouden nemen. en gister en vandaag naar het strand, heerlijk. oke ik moet stoppen zal nog een opdate er op zetten over het huis en nog een verhaal vertellen over onze naaisters.


dikke kus

  • 06 Juni 2010 - 11:26

    Margriet.:

    TOT ZO!!!!!!!! YOEPIE

  • 07 Juni 2010 - 13:18

    Maartje:

    BEN JE AL THUIS???

  • 08 Juni 2010 - 15:08

    Merel:

    Het einde!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Ik ben al vier maanden vrijwilligerswerk wezen doen in Ghana in een weeshuis samen met Jitske. Nu vertrek ik voor 5,5 maanden naar Zuid Oost Azië. Ik begin met les geven op een schooltje op Bali, in Samsaman. Daarna trek ik verder door Zuid Oost Azië.

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 26548

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Reis door Zuid Oost Azie

14 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Een weeshuis ergens in Ghana

Landen bezocht: