Heerlijk weekendje olifanten! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu Heerlijk weekendje olifanten! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu

Heerlijk weekendje olifanten!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 April 2010 | Ghana, Tamale

Hallo lieve mensen,
het is maar goed dat wij dit project hebben, want de kinderen hebben nu zomervakantie. Dat betekend dat we dan de hele dag alleen maar met ze zouden kunnen spelen. Antie Marie helpen zit er dan ook niet meer in, omdat die kinderen veel te graag helpen, ook kunnen we geen les meer geven, dus is het maar goed dat we dit project hebben.
We hebben een totaalrekening, zodat iedereen een beetje een idee krijgt hoeveel geld we eraan zouden willen besteden. We willen natuurlijk geen bedragen forceren, want alles is welkom! maar als je het graag zou willen weten, dan kun je me mailen, en dan zal ik mijn best doen het te sturen. mijn email adres: sanne_panne3@hotmail.com. je weet het namelijk nooit hier in Ghana haha.

Zo ik begin eerst maar eens bij mijn verjaardag! bedankt voor de felicitaties! voor de degene die hebben geprobeerd te bellen, het bereik was heel slecht. wel jammer dat ik die niet heb kunnen spreken!we hadden het weekend ervoor speciaal boodschappen gedaan voor mijn verjaardag in de supermarkt in Kumasi. Dus op woensdag hadden we lekker lolly's, kauwgomballen, popcorn en pannekoeken! Ook ben ik maandag met Victoria meegegaan naar de markt om het lievelingseten voor de kindern te kopen voor op mijn verjaardag. dus die kinderen hebben zich helemaal vol kunnen eten op mijn verjaardag, het was net een partijtje, hihi.
's ochtends heeft de pastoor voor mij gezongen, dat was echt heel lief! later ook Voctoria(mama) en Emilia (zus). de kinderen bleven speiaal thuis omdat ik jarig was. Ze gaan namelijk altijd naar de boerderij om mango's te plukken en mee te helpen. Voor het middag eten hebben alle kinderen voor me gezongen, en gedanst, natuurlijk heb ik even een dansje meegedaan, en ook met mijn billen staan schudden. Overal zijn filmpjes van gemaakt, dus dat kan ik laten zien als ik thuis ben, dan kan iedereen zien hoe ik shake, maar de meeste weten dat wel, haha. ook heb ik dus pannekoeken gebakken, maar dat gaat een dtuk minder goed als in nederland, waar ze gewoon goede pannen en een gasfornhuis hebben, maar goed, het was heel lekker desondanks. Ook heeft Victoria mijn lievelingseten klaargemaakt, dus ik heb me echt helemaal volgegeten, tot ik tonnetje rond was en vol, haha. 's avonds was nog het plan om een film te kijken met de kinderen, maar dat ging niet door, de kabel van de tv was doorgebrand door de bliksem. dus jammer, maar toen maar naar bed gegaan, was ook wel erg moe van al dat eten, en volgende dag moesten we vroeg vertrekken naar Tamale.

Donderdag ochtend zijn we weer heel vroeg vertokken om vanaf techiman de bus te pakken naar Tamale. Daar angekomen moesten we nog naar een slaapplaats zoeken, maar dat ging prima, we waren er om 14.30, dus genoeg tijd. Amanda en Annemieke hadden de STC bus gemist, echt zo dom! hoe kun je in Ghana nou weer een bus missen, hier gaan ze altijd te laat! maar goed, die kwamen dus pas 's avonds rond een uur of 8. Wij zijn toen 's middags na ons geinstalleerd te hebben Tamale gaan verkennen. Na het eten van annemieke en amanda zijn we naar onze kamer gegaan, met tv en douche!

volgende dag moesten we heel vroeg opstaan, we moesten om 6 uur de bus hebben naar Mole en om half 5 aanwezig zijn. maar toen krwegen we te horen dat er geen bussen meer gingen naar Mole, vanwege de slechte onverharde weg. uiteindelijk zijn we met een jeep van iemand naar Larabanga, een plaatsje vlakbij, gegaan. dat was echt super relaxt! en koste niet eens zoveel geld. Vanaf larabanga zijn we achterop de motor naar Mole gegaan. dat was zo gaaf! Hlaf 10 waren we in het park, toen we in onze kamer waren geinstalleerd, met een prachtig uitzicht, hoorden we de eerste olifant al. Wij dus meteen gaan kijken, en ja hoor, vier olifanten bij de drinkplaats! Wij zijn meteen op loopsafari gegaan, en hebben ze toen van zo'n 20 meter afstand gezien! zo gaaf! ook hebben we krokodillen gezien, en antilopen, ook leuk! na de safari, lekker geluncht en gezwommen, heerlijk. 's avonmds hebben we echt heel erg gelachen met een paar ghanezen, maar er zat niet echt een leuke bij, desondanks heel gezellig!
de volgende ochtend om 7 uur gingen we op jeepsafari, dat was nog indrukwekkender. We hebben toen 6 olifanten gezien van 10 meter afstand! eerst was het er een, en toen kwamen er steeds meer bij, echt heel mooi om te zien. ook kwamen ze naar ons toelopen, dat was wel een beetje eng, toen zijn we weer en beetje terug gedeinst, maar echt geweldig! mijn camera had toen even een glorie momentje, dus heb wat foto's van de olifanten kunnen maken. We hebben de savanne olifant gezien, dat is de kleinste afrikaanse olifant, maar nog steeds indrukwekkend. na de olifanten gezien te hebben gingen we weer verder, en mochten we het dak van de jeep zitten, zo leuk! zo kon je echt alles gowed zien, onderweg hebben we een paar bokjes en antilopen gezien. Natuurlijk hebben we ook heel veel bavianen gezien, van heel dichtbij, en ze hadden kleintjes, heel lief. we hebben ook hele lelijke wilde zwijnen gezien, echt grappige beesten. Helaas hebben we voor de rest niet heel veel andere beesten gezien, maar het was al heel bijzonder dat we zoveel olifanten hebben gezien, je moet maar net geluk hebben, dat hadden wij! Er zitten namelijk ook leuwen en jachtluipaarden, en andere beesten die niemand ooit heeft gezien. Na de jeepsafari lekker ontbeten, en weer gaan zwemmen. Het was die dag zo warm, ik denk wel zo'n 45 graden, dat we geen energie meer hadden om nog iets te ondernemen, Jitske en ik hebben vooral in het zwembad gelegen, en genoten van het uitzicht. die middag weer olifanten gezien, ze waren aan het baden, in de plas voor ons, dus dat was ook wel bijzonder om te zien. Die olifanten hebben het natuurlijk nog warmer. die dag liep er ook een baviaan langs onze kamer, wel een beetje eng, wij natuurlijk foto's maken, maar die beesten zijn best gevaarlijk, maar wel cool hee, loopt er ff een baviaan langs je kamer.

Vandaag was echt een ramp. na twee heerlijk dagen en nachten, moesten we weer terug naar Tamale. de grote vraag was alleen hoe? het is namelijk zondag, en die bus vanaf larabanga naar tamale reed natuurlijk niet, we hadden de hoop van wel. Dus we hebben daar wel gewacht, maar hij kwam niet. Toen heeft Adi ons geholpen en een taxi voor ons geregeld. dat kostte heel veel geld, en daar moesten we met zijn 6en in, we zaten dus heel krap in een kleine taxi. En we moesten over een onverharde hele hobbelige slechte weg, dus je raadt het wel, we hadden natuurlijk pech gekregen. gelukkig is het verbazingwekkend maar een keer gebeurd. ik heb daar echt doodsangsten uitgestaan in die taxi hij reedt echt als een gek, en heeft hem helemaal beschadigd. ook is hij omgereden, waardoor het heel lang duurde voordat we eindelijk weer in Tamale waren. We moesten ook nog overstappen in een Trotro. Daar kwam ook nog eens een koe bij, dat paste helemaal niet, dus was heel zielig! maar aan de andere kant heeft het een goed leven gehad hier. het was een helse rit, natuurlijk hadden we weer geen lunch bij ons, dus we hadden niet geluncht. lekker dom! dus die hebben we maar overgeslagen. we waren om half 3 in Tamale. Het was een heerlijk weekend. Morgen reizen we terug.

Ik zal ook nog even vertellen over ons project natuurlijk. vorige week hebben we van alles geregeld om te kunnen beginnen. We hebben cement gekocht, en dat moeten laten vervoeren naar Homako. we hebben de auto laten repareren zodat we de rest zelf kunnen vervoeren. Ook hebben we het zand geregeld, en de werkers die de betonnen vloer gaan leggen. Dinsdag gingen we naar Nkoranza, om een kruiwagen te kopen, want die hadden de werkers nodig, om de zakken cemnt en zand ter plaatse te krijgen. de rest van de materialen hebben ze uiteraard zelf. Maar wij liepen daar dus met een kruiwagen als blanke door Nkoranza, alle obibini's natuurlijk helemaal verbaasd naar ons kijken, een obroni met een kruiwagen? wat moet een blanke nou weer met een kruiwagen? dat was erg grappig! Woensdag, voordat we vertrokken, hebben we uiteindelijk alles rond kunnen krijgen voor de vloer. Dus als het goed is ligt er morgen een betonnen vloer, wij konden namelijk zelf niet zien, hoe het zou gebeuren, door ons weekend, dus volgend weekend laat ik weten hoe en wat! ben erg benieuwd, we hopen snel naar de volgende fase te gaan, maar we moeten kijken hoe het met het geld zit.
iedereen die al heeft gestort heel erg bedankt!

wat een lang verhaal, sorry! hele dikke kus!

• 26 April 2010 - 08:12

Maartje:

hoi liefie!
    lekker lang verhaal :)
    Je safari klonk heel goed hihi. Toen ik in Rwanda was heb ik geen enkele olifant gezien (wel giraffen!!) dus ik brand van verlangen naar je foto's ;)
    ik heb bijna mijn telefoon dus ook bijna mijn tancodes en dan kan ik ook mijn bijdrage leveren :)
    En trouwens je moet eigenlijk een soort dagboekje bijhouden met alle Ghanese woorden die je leert, dan kun je die over 50 jaar nog teruglezen!
    En zo te horen heb je een fijne verjaardag gehad :) ik had je naast ge-emaild ook nog geprobeerd te bellen maar dat was dus niet gelukt. Zullen we binnekort een keertje skypen?
    Nouja ik mail je!
    En ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    XXXXXX

• 27 April 2010 - 17:10

Merel:

Heeee Sannie!
    Wauwie echte olifanten, super vet man! En dat jullie project zo snel al echt in werking is gezet vind ik ook helemaal top. Ik kijk steeds meer uit naar het moment om samen foto's te gaan bekijken.. want je weet het ik heb geen hyves meer dus nog steeds geen voorproefje gehad! Latieee!

• 01 Mei 2010 - 00:27

Dirk Detmar:

Hoi Sanne,
    Nu ik dit schrijf zal je verassing al wel zijn aangekomen.
    Nou dat lange verhaal van jou stoorde me geen moment, het had ook best een pil van een boek mogen zijn. Je schrijft namelijk best wel lekker leesbaar.
    Zo, heb jij met je billen geschud? als een echte Afrikaanse? Als je terug bent in Nederland zal alles nooit meer hetzelfde zijn. Ja dat krijg je als je een beetje Afrikaanse wordt.
    Gaaf dat je olifanten zag, gelukkig waren het kleintjes zoals je zelf al aangaf. Hoe klein dan? Groter dan jij? haha
    De betonnen vloer ligt al, alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is.
    Sanne Hietbrink, bouwmeester, ontdekkingsreiziger,
    ontwikkelingswerker,
    lokale mannen het hoofd op hol brengster en specialist op het gebied van lokale dansen.
    Sanne, je hebt in een paar maanden gerealiseerd waar de gemiddelde Renkummer jaren over droomt.
    Sanne chapeau!
    Je buurman

• 03 Mei 2010 - 05:13

Simone:

hoi Sanne, ben lang niet op deze site geweest,deed even niets anders meer dan werken aan mijn eindproject voor school. Maar nu kan ik weer volop gaan genieten van je verhalen.Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en ik denk dat je nu zit te genieten van je kado uit Renkum ;)Wel Sanne dikke kus van je ontrouwe ouwe buuv.