De laatste weekjes - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu De laatste weekjes - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu

De laatste weekjes

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

27 Mei 2010 | Ghana, Nkoranza

Zo mijn laatste keer op internet in Nkoranza! jeetje gaat toch wel hard.

Een week geleden op dinsdag, hadden we ruzie met de pastoor. Het kwam door aanleiding van dat wij een bal hadden gepakt voor de kinderen die onze ouders hadden gegeven, die de pastoor en Victoria beheren. De Pastoor was het er niet mee eens dat wij die bal hebben gepakt. Waarbij hij hele harde uitspraken heeft gedaan over ons blanke. Wij waren daardoor best gwekwetst. Maar ik snap nu wel waarom hij zo reageerde. En gelukkig is het ook weer goed. wij hebben onze excuses aangeboden en ik heb hem gelijk gegeven. Door die ruzie wilden we ook echt weg, maar ik wilde niet weg met een slecht gevoel, wen dat is gelukkig nu ook niet zo!

Vorig weekend was het het plan om Fenneke te bezoeken. maar dat ging niet door, want dit weekend was haar enige kans om de olifanten in Mole te zien, dus dat neem ik haar niet kwalijk. Maar ga fenneke helaas dus niet meer zien in Ghana.
Wij zijn vorig weekend weer leker met annemieke en een ander meisje kate en Vera naar de volta regio geweest. Ik hou echt van de Volta, het is het mooiste stukje van Ghana. We sliepen daar in een hele leuke lodge, in Akosombo aan het Volta meer. Zaterdag hebben we de volta cruise gedaan. dat was best duur, maar wel de moeite waard. We zaten dus op een boot met 2 verdiepingen, en er was een live band. Wij zaten op het dek lekker in de volle zon, veel te warm, van het uitzicht te genieten. Natuurlijk kwam er weer een ghanees naar me toe die vond dat ik moest dansen, wel een vrouw hoor. Ze was echt heel lief, en ik moest haar leren dansen, want zij kon het niet. Dus ik heb met haar gedanst, en was natuurlijk meteen het middelpunt, want oow een blanke danst! Maar goed was dus heel erg leuk, ze had me ook een armbandje gegeven, en natuurlijk telefoonnummer en emailadres.
We hebben daar ook een heerlijke lunch gekregen, dat was gelukkig wel inclusief. We hebben eigenlijk niks gedaan op die boot, gewoon genoten van wat je ziet, en kaartspelletjes gedaan, en gedanst. Het was heerlijk. Helaas moesten wij de volgende dag alweer terug naar het gastgezin en het weeshuis, maar we haddendit weekend weg wel echt heel hard nodig, ook vanwege die ruzie met de pastoor, even een beetje lucht.

Maandag was ik trouwens ziek, dus toen is Jitske alleen naar de markt geweest en heeft ze de materialen gekocht om verder te kunnen met het huis. Ze heeft besteld en windowframes. We hebben nu toch maar besloten omde muur gewoon helemaal van blokkken te maken.
Jitske was ook bij onze naaister geweest en natuurlijk waren al onze jurken weer verknald, dat is nu wel weer deels hersteld, maar ben bang om er maandag, onze laatste keer weer heen te gaan, en dat weer alles verpest is. maar we zullen het wel zien.
We hebben vorige week ook onze vlechtjes eruit gehaald. Jitske op dinsdag, twerwijl de pastoor uitviel, wat niet echt ideaal was. ik op woensdag, wat ook gelijk de dag was dat de nieuwe blokken voor het huis aankwamen, en waarbij we gelijk weer aan het werk gingen. Nou ik niet, want ik moest rusten vonden ze, en dat was ook wel reel.
Nog weer even terug op de vlechtjes, toen ze er uit waren was ik echt net een schaap, en er viel heel vel haar uit, waardoor het dunner is geworden, en er valt gewoon nog steeds heel veel haar uit. Maar desondanks heb ik er geen spijt van, en si mijn haar nu veel gezonder!
Maar goed weer terug naar het huis het zand was er gewoon een week later(!) nadat we de deal hadden gesloten, nog steeds niet! nog steeds geen zand, dus echt doorwerken dat ging niet, om hoofsdpijn van te krijgen gewoon! Gelukkig is het zand gekomen toen we het weekend weg waren, en konden we daarna weer lekker verder. We hebben nu ook de broer van de pastoor, man van de juf, ingehuurd om het huis af te maken. Voor zover dat kan, want we gaan het huis niet afkrijgen voordat we weggaan, we komen wel een eind denk ik. De muren zijn er dan helemaal, en ik denk dat er een begin is van het dak. Ik weet ook uberhaupt niet of we het af gaan krijgen, omdat ik denk dat we er niet genoeg geld voor hebben. maar we hebben ons best gedaan, en proberen zover mogelijk te komen, we gaan het geld dat wij niet meer kunnen besteden ook geven aan de pastoor, zodat hij nog verder kan als wij weg zijn. Maar het komt echt door dat verdomde zand, en de metselaars, dat het niet afkomt!

We hebben deze week verse mais gehad. en dat is best wel bijzonder voor ons gastgezin. we gaan dan ook zaterdag eindelijk naar de boerderij, met zijn allen, ook de kinderen, om de verse mais te zien. We mochten er namelijk pas heen als er verse mais was, haha.

Vrijdag is waarschijnlijk de laatste keer dat ik les kan geven. en zondag gaan we mee naar de kerk voor de laatste keer,waarbij ook jitske heeft beloofd te gaan dansen. we gaan er een echt feestje van maken. We gaan zoiezo nog een keer 's avonds de muziek aanzetten om te dansen, en we gaan nog een keer met zijn allen film kijken. het afscheid nemen wordt denk ik wel lastig, maar ik weet nooit van te voren hoe ik ga reageren, dus we zullen het wel zien. Ik ben hier 4 maanden geweest, ze hebben 4 maanden voor ons gezorgd, en ik ben 4 maanden alleen maar met die kinderen heen en weer geweest. Dus ik ga mijn broertjes en zusjes, zo voelt het wel, heel erg missen, en het gastgezin, en de natuur, het reizen, en jitske heel erg missen!

We vertrekken woensdag naar Kumasi, waar we nog even de markt op gaan, en annemieke zien! en woensdag nemen we de bus naar accra. Daar gaan we verblijven in kokrobite, aan het strand, waar we nog even helemaal los gaan, om vervolgens het vliegtuig naar huis te nemen.
Dus ik ga nog even genieten, en afscheid nemen van alles. En ik ben denk ik nog wel op internet voordat we vliegen, dikke kus en tot snel! ik kan niet geloven dat ik hier heel lang niet terug kom!


  • 27 Mei 2010 - 13:17

    Pascal:

    Beste Sanne,

    Misschien nog handig voor je laatste dagen in Ghana. www.dutchiegoesghana.com valkbij krokrobite een klein schoon en betaalbaar guesthouse. stuur gerust een email vriendelijke groet, Pascal

  • 31 Mei 2010 - 08:25

    Wilma:

    Hoi Sanne, nog even volhouden. En... een ruzie hoort er ook een beetje bij als je een paar maanden op elkaars lip zit. Fijn dat het weer goed is. Succes met de laatste lootjes en ik zie je weer in Renkum.
    Liefs en goede reis

  • 01 Juni 2010 - 18:15

    Jannie:

    Hoi Sanne,

    De tijd gaat echt snel, ja een tijd van komen en gaan. Ik denk dat je in Nederland Ghana echt gaat missen hoor, maar het is natuurlijk wel fijn om iedereen weer te zien.
    En Fenn heeft olifanten gezien< maar wel jammer dat je lekaar daar niet ontmoet hebben, maar ja Wageningen _Renkun is dichtbij.

    Groetjes Jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Ik ben al vier maanden vrijwilligerswerk wezen doen in Ghana in een weeshuis samen met Jitske. Nu vertrek ik voor 5,5 maanden naar Zuid Oost Azië. Ik begin met les geven op een schooltje op Bali, in Samsaman. Daarna trek ik verder door Zuid Oost Azië.

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 26540

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Reis door Zuid Oost Azie

14 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Een weeshuis ergens in Ghana

Landen bezocht: