veel ziekte - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu veel ziekte - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu

veel ziekte

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 Februari 2010 | Ghana, Accra

Akwaabe (betekent welkom in Twi)

Dinsdag ochtend zijn we weer met zijn 16en in een te klein busje gepropt om naar SYTO te gaan. daar kregen we Twi les van Vincent. We hebben de introductie in Twi geleerd. misschien kunnen jullie het ook leren, dan kunnen we Twi spreken als ik terug ben.
de ene groet en de ander reageert.

degene die groet begint met Akwaabe: Welkom

reactie: Ya nua, dankjewel

groet: Maakje (Maatche) : goedemorgen

Maaha: goedemiddag

reactie
Ya nua

en da weet ik het niet meer maar ik leer het jullie als ik terug ben hihi.
Daarna kregen we een citytour. we zijn naar de grootste markt in accra geweest, de foto's staan bij mijn vorige verhaal. Het was zo gaaf en zo groot! echt de markt was overal, echt chaos. we zijn ook nog gaan kijken in het park waar de eerste president van Ghana werd geeerd. en naar de plaats waar ze met zijn allen de vrijheid vieren, independenceday of Ghana, dat was ook erg groot.

Woensdag hadden we drumming and dancing. ik heb al jembee gespeeld, maar ik was net zo slecht als de rest met drumming haha.we leerde twee ritmes, the female ritme en the male ritme. en met dansen werden die ritmes dan weer gebruikt. het was eigenlijk veel te warm om te dansen, maar het was heel erg leuk. de dans veranderde als er een ander ritme werd gespeeld.

Vandaag hadden we kookles. we gingen drie ghanese gerechten bereiden; Red red, Jollof rice with chicken, en casave met Yam. Ik heb de red red gemaakt, dat is met bonen en vis en gefrituurde plantain, dat is de grote broer van de banaan. Dat was wel lekker, maar veel voelde zich niet goed, dus er werd niet veel gegeten. Ik voelde me ook niet zo lekker, maar het gaat wel goed hoor! twee zijn nu nog steeds ziek, ze kunnen niks binnenhoeden en hebben koorts, en we moeten morgen allemaal lang reizen, dus ik weet niet of dat goed gaat komen. als het erger word gaan we naar het ziekenhuis. maar tina zei dat het komt door de grote aanpassing aan Ghana, daar moet ik dus ook nog doorheen. ik moet zeggen mijn darmen zijn er erg druk mee haha.

Jitske en ik zijn na het eten met een taxi naar het strand geweest samen met stina en annette uit noorwegen. Dat was echt wel ff lekker, ik voelde me een stuk beter, daar stond een lekker windje en het water was heerlijk. daar ben ik ook een Ghanese man van 43 tegen gekomen die nederlands is, hij woont er al 20 jaar, en zijn broertje 29, woont nog in ghana. dus we hebben een beetje met ze gekletst, en we vonden ze wel te vertrouwen.we zeiden dat we weg moesten omdat we geld moesten halen bij de bank en naar het hostel terug moesten, maar ze hadden een auto en wilde ons wel brengen. wij dachten nee dat kunnen we niet doen, zoals mama altijd zegt, niet met vreemde mannen meegaan. maar desondanks hebben we dat gedaan, en het liep goed af. misschien gaan we met ze naar het mole national park maar ik denk dat joseph van 29 wel meer wil dan vrienden zijn, ik heb mijn nummer aan hun gegeven, en hij heeft me al 3 keer gebeld en gaat me nog bellen voor het slapengaan. ik heb daar natuurlijk helemaal geen zin in, want zijn broer is getrouwd met een nederlandse vrouw en wil dat zijn broertje er ook 1 krijgt, nou dat ben ik dus mooi niet, dat doe ik dus echt nooit meer! gelukkig gaan wij morgen naar Kumasi! wel om 4 uur 's ochtends dat is iets minder. maar ik ben zo benieuwd! Ik heb mijn tas al ingepakt dus ik ben klaar om te gaan, en heb het hier wel gehad.

voor mensen die mij willen bellen, wat ik natuurlijk erg leuk vind mijn ghanese mobiele nummer: 0546679418
en om me goedkoper te bellen kan je via skype bellen of met dit nummer: 00233 0900 0583, en sluit af met een hekje.

oke nou dat was het wel morgen dus naar mijn gatgezin en na het weekend naar het weeshuis. ik weet niet wanneer ik weer wat van me laat horen, en of ik daar bereik heb, dus we zullen het zien.

hele dikke kus liefs
sanne

  • 19 Februari 2010 - 10:29

    Annemarie:

    Hi Sanne
    Wat spannend allemaal zeg. Goed van je dat je die mannen van je af weet te houden. Maar ja, zo´n leuke meid zien ze niet dagelijks he. Veel pleizier, we volgen je verhalen op de voet.
    groetjes Annemarie

  • 19 Februari 2010 - 16:41

    Dirk Detmar:

    Nog maar net in Ghana en al volop in de avonturen. Ik schrok wel even maar ik ga er van uit dat je je prima weet te redde. Let wel, de mannen in Ghana zijn vanuit hun cultuur, anders dan in Nederland voor je het weet wek je verwachtingen terwijl jij dat nooit had gewild. Als ik het goed begrijp spreek je de taal en kun je lokale gerechten klaar maken. Ik ben benieuwd, ik schuif tzt graag aan als je lekker Ghanees hebt gekookt.

    Geniet van je avontuur,
    Buurman Dirk

  • 19 Februari 2010 - 18:47

    Juliët:

    Hee liefie!
    Wat gaaf dat je al wat Ghanese gewoontes leert!
    Als je terug bent mag je voor mij de Red red maken hihi, terwijl we in Twi kletsen.
    Pas idd op met mannen, je weet maar nooit. Vooral door de geheel andere cultuur. Maar jij bijt sowieso wel optijd van je af (:
    De foto's zijn gaaf! Echt leuk. Veel plezier en sterkte dit weekend bij je gastgezin en in het weeshuis!
    Veel kusjes

  • 19 Februari 2010 - 21:51

    Wilma:

    Hoi Nichtje,
    Wat een belevenissen al in een week. Van armoede en ziekte tot vreemde mannen. En dan het eten niet te vergeten. Laatste weekend van maart 2011 lijkt me een prima moment om met de hele familie Ghanees te eten. Ik heb geen idee wanneer je dit leest. Maar geniet vooral veel
    Groetjes
    Wilma

  • 20 Februari 2010 - 11:28

    Roos:

    Sanne!!
    Wat een gafe verhalen!Je schrijft echt leuk! En toffe foto's!!:)
    Krijg helemaal heimwee naar Afrika als ik het lees en zie.
    Ben heel benieuwd naar je andere verhalen en avonturen:D
    KUSS!

  • 21 Februari 2010 - 11:19

    Margriet:

    Ha meidje, gisteren even telefonisch contact gehad. was heerlijk je te horen. Vadaag gaan we naar opa en je raadt het al....weer je reisverslagen uitgeprint. Leuk hoor om alles zo te kunnen volgen. Hou van je, Margriet.

  • 23 Februari 2010 - 15:30

    Amanda Thijssen:

    Hoi Sanne!!

    Hoe gaat het met jullie daar in dat ieniemienie kleine dorpje? :D Beetje naar jullie zin? Ik werk op dit moment op de jongensafdeling, echt super schattig!! Wel frustrerend om te zien hoe ze met de kinderen omgaan..
    Hebben jullie al plannen voor het weekend? Ik ga met m'n huisgenootjes naar Cape Coast, lijkt me wel erg lekker!
    Zullen we binnenkort even een datumpje prikken om naar Mole te gaan? Gezellig!!
    Veel plezier nog daar en doe Jitske de groetjes!

    Veel liefs, Amanda

  • 23 Februari 2010 - 19:52

    Simone:

    Maaha Sanne,
    Wat een feest dat je al op de jembee hebt mogen slaan, ben al bijna beetje jaloers;)Als ik zolang op mijn eten moest wachten zou ik toch misschien wel mijn tanden in een mooie Ghanees hebben gezet.Ik blijf je volgen, leuk weblog!! Kus van je ouwe buuv.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Ik ben al vier maanden vrijwilligerswerk wezen doen in Ghana in een weeshuis samen met Jitske. Nu vertrek ik voor 5,5 maanden naar Zuid Oost Azië. Ik begin met les geven op een schooltje op Bali, in Samsaman. Daarna trek ik verder door Zuid Oost Azië.

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 26541

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Reis door Zuid Oost Azie

14 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Een weeshuis ergens in Ghana

Landen bezocht: