in de bush bush - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu in de bush bush - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu

in de bush bush

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 Februari 2010 | Ghana, Nkoranza

Zo ben nu in het internet cafe van nkoranza, en dat duurde veel te lang om daar te komen, dus ik moet daar echt wat aan doen.

Vrijdag om 4 uur 's ochtends zijn we naar Kumasi de tweede grootste stad van Ghana vertrokken. naarmate de reis voorderde hoe meer ik werd omringd door oerwoud, zo gaaf om te zien! we kwamen om half 12 aan. daar zijn we weer naar de SYTO office gegaan, en hebben we een beetje een rondleiding gekregen en geluncht. na de lunch was onze hostmama Victoria er die ons kwam ophalen. zwaar bepakt (eenn tas voor een tas achter en een tas in de hand) gingen we met victoria naar het Trotro station. onderweg daar naartoe werden onze rijtassen van ons overgenomen, hup op het hoofd van twee vrouwen. Trotro schijnt het gevaarlijkste vervoer in Ghana te zijn, maar de taxi is net zo onveilig. toen de Trotro lekker vol zat gingen we opweg naar ons nieuwe 'thuis' en het weeshuis. Ik heb gewoon in de Trotro geslapen, best knap vind ik dat, want ze maken veel lawaai, en het is veel te krap.

aangekomen bij ons nieuwe 'thuis' worden we gelijk hartelijk ontvangen door de kinderen, die meteen al onze spullen voor ons droegen. Het gastgezin is heel lief, ben er wel blij mee.Het is echt een heel primitief dorpje waar we in terecht zijn gekomen, ook heel erg geisoleerd. de huisjes zijn van klei met een rieten dakje. daar hoeven wij gelukkig niet in te slapen, wij slapen gewoon in een stenen huis samen met de kinderen van het weeshuis, met twee bedden in een eigen kamer. die wc waarvan ik dacht dat het een gat in de grond was is gewoon een wc, alleen zonder stromend water, dus moeten we het doorspoelen met een emmertje water, en een stukje lopen, geen probleem! het douchen valt me ook erg mee, we hebben een emmer en een kleine emmer. het water zit in de grote emmer en met de kleine emmer was je jezelf, dus dat valt ook mee, heel gezellig hoor samen met jitske! haha. verder de generator, die gaat elke avond om 18.30 aan en om 22 uur weer uit, we hebben dan gewoon licht en kunnen alles opladen. wel heben we daardoor veel bezoek van ongewenste nieuwe bewoners, gadverdamme, dan wil je ook echt niet naar die wc, wat je dan allemaal tegenkomt, jitske is een slang tegengekomen, een giftige! dat doe ik dus niet meer.

het weekend hadden we vrij, en hebben we uitgerust en al kennis gemaakt met de kinderen door veel met ze te spelen.

Maandag begon dus het echte werk, we stonden om kwart over 6 op, dat was eigenlijk te laat, want daardoor hadden de kinderen alles al zelf gedaan wat wij eigenlijk moesten doen. zo gaat het als er geen vrijwilligers zijn. dat was dus ff goed kijken hoe we het de volgende dag zouden aanpakken. Verder zijn we met Victoria en mijn hostzusje Emilia naar de markt van Ejura geweest. daar heb ik stof gekocht om er een jurk en broek van te laten maken. weer terug het avond eten bereid samen met Antie Maria voor de kinderen, en hout gehakt, waar ik vette blaren aan overgehouden heb.

Dinsdag stonden we wel op tijd op en hebben we de kinderen gewassen aangekleed, hun bordjes gewassen, en naar school gestuurd. daarna antie Marie geholpen met kleren wassen van de kinderen, nou dat is me toch een werk, alles met de hand! het is wel 3 keer door een sopje geweest en 2 keer uitgespoeld, zo vies waren die kleren, en weer blaren van het hard boenen. wat een watje ben ik toch haha. 's middags lunch bereid voor de kinderen en daarna siesta gehouden, ik was moe! en lekker spelen met de kinderen. daarna weer avond eten bereiden, en daarna de kinderen wassen. dan zit onze taak er eindelijk op, en wees niet bang wij eten tussendoor ook, en niet zo'n beetje ook, we worden helemaal volgepropt door onze hostmama, ik vind het wel lekker, maar te veel. maar volgens jitske ben ik afgevallen, niet aangekomen dus, want ik wilde niet aankomen, maar we zullen zien. ow en ik heb water gehaald bij de pomp in het dorpje iets verderop, op mijn hoofd, super vet! dit is dus wat ik voor 4 maanden moet gaan doen, ik kan het me niet voortellen, maar de kinderen zijn erg lief, en naast het werk spelen we natuurlijk ook veel met ze dus dat is wel leuk. daarnaast ga ik dus elke weekend weg, want anders hou ik het denk ik niet uit.
dit weekend gaan jitske en ik naar Kumasi, om daar 2 fietsen te kopen! hihi, en zien we amanda en hopelijk nog andere vrijwilligers. en maandag haal ik de broek en de jurk op, dus ben benieuwd! en met die mannen dat komt helemaal goed, ik leer alles met vallen en opstaan, dus dat gebeurt niet meer.
volgende week ben ik er weer

dikke zoen
Akuasa ( mijn naam dat ik op een zondag geboren ben)Sanne

  • 24 Februari 2010 - 13:05

    Sanne Hietbrink:

    ow ja en ik heb water op mijn hoofd gedraagen super vet! en ik voel me hier best gediscrimineerd haha, is het een keertje the other way around. maar gewoon terug schreeuwen.

  • 24 Februari 2010 - 14:26

    Juliët:

    hahaha "gewoon terug schreeuwen"! heerlijk kind ben je :D


  • 24 Februari 2010 - 15:25

    Sophie:

    lif, dat klinkt echt geweldig allemaal!
    alsof ik national geographic zit te kijken;)
    ik ben blij dat eht er zo leuk is, aan die blaren wen je snel genoeg.
    blijf lekker terug schreeuwen, love you

  • 24 Februari 2010 - 17:15

    Fenneke:

    Hee lieverd!

    klinkt allemaal erg leuk,en echt als afrika met die huisjes van klei! Ik vind het knap dat je dit allemaal doet, zal soms wel zwaar zijn, maar een hele ervaring. Fijn dat je blij bent met je gastgezin :)

    Xxliefs

  • 24 Februari 2010 - 19:42

    Margriet:

    He Sannetje, klinkt nog steeds geweldig. hard werken hoor! Heb je het echt nodig elk weekend weg? Veel plezier alvast in Kumasi. Dikke kus

  • 25 Februari 2010 - 01:39

    Dirk Detmar:

    Hallo Akuasa,
    Wat een avonturen, ik was even een beetje jaloers vanwege alles wat je daar meemaakt. Geweldig toch, al die insecten en slangen, och daar wen je wel aan als je maar goed blijft opletten. Maar dat je voor 6 uur uit de veren moet, daar moet ik niet aan denken. Ik ben erg benieuwd wat je daar allemaal te eten krijgt. Wil je voor mij zoveel moegelijk recepten verzamelen zodat ik er weer wat bijleer? Dat je een fiets gaat kopen en kleren laat maken geeft mij de indruk dat het daar heel erg goedkop moet zijn in verhouding tot wat wij gewend zijn.
    Akuasa, ik hoop dat je het leuk blijft vinden, maar jou kennende zal dat wel lukken.
    Hou vol meid, enne ..... die blaren die gaan over in eelt.
    Veel plezier.
    Dirk Detmar

  • 25 Februari 2010 - 08:44

    Simone:

    ha Sanne
    hier is de sneeuw vervangen voor regen.Wij gebruiken ook emmertjes maar dat heeft dus een geheel andere reden.Fantastisch deze weblog,kijk er iedere ochtend vol spanning naar uit.De Ghanezen zijn vast geschrokken toen je terug schreeuwde, ik kan me er een héél goede voorstelling van maken hoe dat klinkt.
    Misschien kan je naast dat bloesje en broekje er ook nog een kek handtasje bij laten maken.Wel Sanne houd je haaks!Liefs en kussen Simone

  • 25 Februari 2010 - 16:30

    Wilma:

    Hoi Akuasa. Wat een leuke verhalen en wat een bijzondere belevenissen. Wat ik niet begrijp: Ga je zelf kleren naaien of laat je dat doen? Hoe ziet zo'n fiets er eigenlijk uit. Zitten daar luchtbanden om heen? Ik ben benieuwd. Vroeg op, hard werken en het nog leuk vinden ook. Kan het mooier. xx van je tante

  • 27 Februari 2010 - 08:03

    Simone:

    maakye okwatuni oburoni
    wo ho te sen?
    me wo eye .
    Vertaling:
    goedemorgen blanke toerist
    hoe gaat het met jou?
    met mij gaat het goed.
    Je ziet het Sanne ik ben al gaan studeren op het Twi.
    Als je dan over 99 dagen terugkomt hebben wij geen taalbarrière meer.De vertaling erbij had je vast al niet meer nodig.Ik was eigenlijk aan het zoeken naar een fatsoenlijke tekst die je terug kan roepen in het Twi
    maar helaas niet gevonden.

  • 28 Februari 2010 - 19:22

    Margriet:

    Sjonge, jonge, het wordt steeds gezelliger op deze site. Heb je vandaag aan de telefoon gehad. Enorm gezellig ondanks de slechte verbinding. Dinsdag zal je weblog weer vervolgd gaan worden. Ik zit er naar uit te kijken. Doei en een dikke kus van Margriet.

  • 01 Maart 2010 - 16:16

    Ronnie:

    wat klinkt het allemaal geweldig .fantastisch dat je dit allemaal meemaakt
    ik kijk uit naar je volgende verslag
    opa is ook erg geinteresseerd dus bert print alles voor hem uit en dat gaat na het lezen in opa's tas hij is trots op je
    dikke kus van je tante
    ronnie

  • 20 Maart 2010 - 15:08

    Joyce Detmar:

    Lieve Akuasa,

    Ik geniet volop van jouw reisverslagen.
    Alles oke met je?
    Zou om een hoekje willen kijken hoe het met je gaat.
    knuffel van mij!

  • 20 April 2010 - 20:33

    Joyce Detmar:

    lieve Sanne,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Dikke knuffel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Ik ben al vier maanden vrijwilligerswerk wezen doen in Ghana in een weeshuis samen met Jitske. Nu vertrek ik voor 5,5 maanden naar Zuid Oost Azië. Ik begin met les geven op een schooltje op Bali, in Samsaman. Daarna trek ik verder door Zuid Oost Azië.

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 26551

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Reis door Zuid Oost Azie

14 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Een weeshuis ergens in Ghana

Landen bezocht: