Zwemmend varken, dorp op palen, en jezus klok - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu Zwemmend varken, dorp op palen, en jezus klok - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Hietbrink - WaarBenJij.nu

Zwemmend varken, dorp op palen, en jezus klok

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 Maart 2010 | Ghana, Nkoranza

Zo daar ben ik weer!
vorige week kon ik niet op internet, dus dit wordt een hele lange blog! waar moet ik beginnen? ow ja met wat ik vorige keer ben vergeten.

Ik en jitske waren zeer geinteresserd in hoe de pastoor in godsnaam in dit innimini dorpje terecht was gekomen. Nou we kregen het hele verhaal hoor, hij stond te popelen om het te vertellen! haha. Hij vertelde dat hij voordat hij pastoor werd een echte rokkenjager was, haha, dat kan ik me echt niet voorstellen, alhoewel, in Ghana... ik ga het maar niet te gedetailleerd vertellen, want dan haakt iedereen af, ik deed dat namelijk ook. Maar hij vertelde dat hij een heel sterk visieon had waarin hij werd gereopen door god, om een klein deel van zijn taak over te nemen, ook kreeg hij een deel van zijn kracht. In Homako hoorde hij de stem van god, daar moest hij het werk van god gaan verrichten, hij heeft daar ook een jongetje terug tot leven gebracht. wat hier wel en niet waar van is weet ik niet. wat ik wel weet is dat ik niet geloof en respect heb voor deze man.

De eerste nacht dat we hier sliepen hoorde we een muziekje, ik dacht dat het een mobiel was. Het is dus de klok , een jezus klok, hoe toepasselijk, die elk uur een verschillend muziekje heeft en dan het aantal uren slaat. Hij was dus vorige week ook nog eens knettervals, want de batterijen moesten vervangen worden. Elk uur lag ik dus in een deuk om de jezus klok, en ken nu elk verschillend muziekje. zelf wil ik ook heel graag zo'n klok scoren, ze zijn echt the bomb!

Overal in Ghana lopen kippen varkens, honden, geiten, koeien, zo grappig. in Capecoast zwemmen de varkens in de Zee, echt geweldig om te zien!
Bij ons op het erf, lopen ook alle dieren, op de koeien na, rond, wij hebben ook kleine biggetjes, zo schattig! Zelfs in de Trotro, op het dak en onder de bank zit een geit of een kip, wij hadden een keer een geit onder onze bank, haha.

Dan nog even over het bellen hier in Ghana. Iedereen hier heeft een mobiel! echt bizar, en maar bellen, echt overal, nog erger dan in Nederland!

Ow had ik al verteld dat we hier al 3 weken geen stroom hebben? Nou zo erg is het niet, ik gebruik nu mijn oplader op zonne-energie om alles op te laden, bedankt Mama! ze hebben geen geld om de generator te repareren, voor ons is het niet duur, dus ik denk dat wij dat gaan betalen, want de stroon is hier wel nodig. Het Gastgezin heeft zelfs een van de varkens moeten verkopen om de kinderen eten te geven. Blijkt dus dat SYTO ze bijna geen geld geeft van wat we ze hebben betaald, was te verwachten, maar wel vet balen.

Wat ik ook balen vind is het ongevarieerd eten hier. we krijgen 's middags yam met smurrie en 's avonds rijst. In het weekend is het altijd, patat, pasta of piza, de 3 P's. Het is ook allemaal zo vet, straks kom ik echt terug als een dikke negerin! Dus qua eten mis ik Nederland heel erg. Het eerste wat ik wil als ik terug ben is naar de supermarkt en lekker uizoeken wat ik wil eten!

Ze zijn hier trouwens best hard als kinderen pijn hebben en moeten huilen. Meffia een van de kinderen moest heel de nacht en heel de dag heel erg huilen omdat ze zo'n pijn had aan haar gewrichten, het was echt heel intens. Maar er werd dus meteen geschreeuwd dat ze haar kop moest houden. Gelukkig gaat het nu weer goed met Meffia en lacht ze weer!

Nou nu ga ik toch echt even vertellen over het vorige weekend.
Vorig weekend ben ik samen met Amanda, Anoushka en Jitske naar Nzelenzo geweest. En we verbleven in een heel lux beach resort in Axim. Dat was zo geweldig, een huisje pal aan het strand, en het was een prive strand, dus was echt geweldig. Ik ben dit keer wel echt stoer geweest in de golven, ben op de koppen van de golven geweest! vrijdag was eigenlijk de hele dag reizen, altijd leuk. Zaterdag zijn we naar de Wetlands geweest en het dorp op palen Nzelenzo. We zijn met een kano door het grootste moeras gevaren naar Nzelenzo, echt zo gaaf! en het dorp op palen zelf was ook wel bijzonder. Zaterdag avond, zijn we dronken gevoerd door rijke Australiers, die dat graag wilden laten zien. Dus de wijn bleef maar komen, het was wel gezellig, maar ze waren te oud.
Zondag hebben we lekker op het strand gelegen, heerlijk! Het was een zeer geslaagd weekend, en erg gezellig met Amanda en Anoushka.
Maandag zijn we weer helemaal terug gereisd naar Homako, toen had ik het echt gehad, met dat reizen, duurde veel te lang, en we kwamen pas om 9 uur 's avonds aan.

Gister hebben we een schorpioen in onze kamer gevonden, hij leefde nog! en leefde naast mijn bed! die beesten zijn hartstikke giftig, en hij was iets van 15 cm lang! Maar toen heeft Antie Marie ons gered, en hem doodgemaakt, onze heldin!

Ik heb trouwens ook wat foto's geplaatst op mijn hyves dus die kun je dan bekijken, en Jitske ook, dus leuk, leuk!

Morgen gaan we Naar Bobiri botanical gardens en misschien het stempeldorp en zondag weten we nog niet. Zit nu lekker In Kumasi, en we slapen gezellig bij Amanda en Anoushka.

Nou dat was het wel, dikke kus

  • 26 Maart 2010 - 17:12

    Sanne Hietbrink:

    nou ik heb het nog kort gehouden eigenlijk, maar heb ook niet zoveel tijd haha

  • 26 Maart 2010 - 18:57

    Maartje:

    Sannie!
    Wat een leuk verhaal woehoeee. Ik was al helemaal bang dat je was ontvoerd door ehm, tsja, kidnappers? Of opgegeten door een wild Ghanees monster. Maar gelukkig leef je nog en heb je al die geweldige dingen meegemaakt.
    Ik word met het verhaal trotser op je, dat je het zomaar doet daar helemaal aan de andere kant van de wereld! En stiekem hoop ik dat het ervan komt dat ik zoiets ook een keertje ga doen, en als je zin hebt mag je dan natuurlijk mee :D
    In Rwanda waren ze trouwens ook helemaal into de Ipods en mobiele telefoons, echt bizar. Maarja, de vooruitgang he.
    Ah men ik mis je wel echt, dus het komt heel goed uit dat ik je over echt 2 min als het goed is op skype ga opzoeken.
    Je verhaal mag de volgende keer trouwens nog veeeeel langer! Oh en ik zal je binnekort mailen, als ik weer iets interessants mee heb gemaakt hahah.
    Kusjes kusjes kusjes

  • 27 Maart 2010 - 00:48

    Dirk Detmar:

    Ha die Sanne,
    Ik lees je verhalen graag, het is niet omdat ik nooit in Ghana was want dat is niet belangrijk. Het is vanwege jouw enthousiasme en de avonturen die je meemaakt. Dezelfde avonturen maak je in Renkum nooit mee. Als je terug bent kook ik graag een keer voor jou om je weer te laten wennen aan het eten van hier. Wel zou ik je willen vragen om wat recepten van daar op te schrijven zodat ik ook eens een keer Ghanees kan proberen te koken.
    Gelukkig hebben we hier geen schorpioenen, wat zul je geschrokken zijn toen je die schorpioen zag. Slaap je wel lekker of kijk je altijd eerst even onder je lakens of dat daar geen eng beest zit?
    Hier zijn de crocusjes alweer bijna uitgebloeid en gaat aanstaande zondag de zomertijd in. De knoppen aan de bomen beginnen alweer uit te lopen en de vogels zijn druk bezig met het bouwen van een nest. Dus de zomer is op komst.
    Die pastoor met zijn Jezus wekker en zijn roeping heeft me aan het denken gezet. Ik vertel je later wel wat ik daar van vind.
    Hou je haaks meid en kom gezond weer terug.
    Je buurman

  • 28 Maart 2010 - 18:54

    Margriet:

    We zullen dat varkentje eens even wassen nemen ze in Ghana wel erg letterlijk. Dat ghanese boek van je mail gaan we natuurlijk lezen. Leuke foto's. Kortom nog steeds genieten van je blog's. Tot de volgende. XX van die van die oplader op zonne-energie.

  • 29 Maart 2010 - 19:50

    Jacqueline Daelmans:

    Hallo Sanne,
    We lezen je verslagen. Net hebben we slaande ruzie gehad bijna: we wilden lezen, maar ik lees natuurlijk sneller dan die guppies en ik moest ook nog werken en zij mopperden dat ik te snel doorscrolde en en en en, je smnpt het al. Hanne wil nu niet schrijven en zal je je een dezer dagen zelf iets schrijven heeft ze beloofd.
    Als ik het goed lees zijn jullie in de weekenden bepaald te benijden en zou ik ipv nog 7o dagen te gaan meer ietds schrijven als nog ... weekenden te gaan.
    Van de andere kant; door de week zal het niet altijd gemakkelijk zijn ne word je vele ervaringen rijker...... Fjn dat je nu ook weer helemaal gezond bent en hopelijk blijft dat zo.
    Verder natuurlijk heel veel lieve groeten van ons allen en je zal hopleijk niet qua mvang terugkomen als een negerin, maar door die strandweekendjes wel qua kleur
    Geniet en tot schrijfs ... lees
    Jacqueline Daelmans

  • 30 Maart 2010 - 15:25

    Merel:

    Waaaauw klinkt helemaal goed! Vooral het dronken gevoerd worden door te oude australiers!! Heel fijn om zulke luxe weekends te hebben! Ik ben blij dat het zo goed gaat en heb KNETTERVEEL zin in vrijdag!
    Daaaaaaaaag liefste!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Ik ben al vier maanden vrijwilligerswerk wezen doen in Ghana in een weeshuis samen met Jitske. Nu vertrek ik voor 5,5 maanden naar Zuid Oost Azië. Ik begin met les geven op een schooltje op Bali, in Samsaman. Daarna trek ik verder door Zuid Oost Azië.

Actief sinds 03 Feb. 2010
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 26554

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Reis door Zuid Oost Azie

14 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Een weeshuis ergens in Ghana

Landen bezocht: